in Krönika

Krönika om Amazons arbetsvillkor

I julas skrev jag en krönika i Sydsvenskan om de usla arbetsvillkoren hos e-handelsjätten Amazon. Bakom sajtens pixlar döljer sig hårda krav på arbetarna i Amazons lagerlokaler, som dessutom är så varma om somrarna att ambulanser väntar utanför för att plocka upp dem som kollapsat.

Källan var en stor granskning i den lilla amerikanska dagstidningen The Morning Call. Den senaste delen publicerades i november. Tidningens avslöjande fick relativt stort genomslag i amerikanska medier. Men när jag mailade reportern Spencer Soper om artiklarna påverkat villkoren för de som arbetar på golvet hos Amazon blev svaret kort och gott ”haven’t heard much about changes”.

Poängen i min krönika var ungefär följande:

I Sverige vinner e-handeln allt större förtroende hos konsumenterna och blir dessutom allt mer global. Enligt Handelns utredningsinstitut förväntas julhandeln på nätet i år till och med bli större än den traditionella detaljhandeln. Ett välkänt varumärke, tydlig kontaktinformation och flera betalningsalternativ är de viktigaste faktorerna för att svenska kunder ska känna sig trygga.

Transparens och bra villkor borde också finnas med på den listan.